حمایت روسیه از تصمیم قرقیزستان برای حذف طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی

  • انتشار: ۱۷ سنبله ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 193388

پس از نشر گزارش‌ها مبنی بر حذف طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی از سوی قرقیزستان، روسیه نیز از این تصمیم حمایت کرد.

دیمیتری پسکوف؛ سخنگوی ریاست‌ جمهوری روسیه روز جمعه، ۱۶ سنبله تصمیم قرقیزستان برای حذف نام طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی را یک ضرورت خواند.

او گفت که دلایل این تصمیم را درک می‌کند.

براساس گزارش خبرگزاری تاس، پسکوف به خبرنگاران گفته است که قرقیزستان بسیار نزدیک به افغانستان قرار دارد و «حفظ روابط با مقام‌های واقعی برای همسایگان مهم است».

سخنگوی کرملین توضیح داده: «این یک ضرورت است، زیرا در غیر این‌صورت ایجاد روابط غیرممکن است. ما شرایط را درک می‌کنیم.»

وزارت امور خارجه‌ جمهوری قرقیزستان تأیید کرده است که پس از بررسی کامل و ارزیابی جامع توسط مقام‌های ذیصلاح دولتی، تصمیم گرفته شده است که «جنبش طالبان» از فهرست سازمان‌های ممنوعه در قلمرو جمهوری قرقیزستان حذف شود.

در اعلامیه‌ این وزارت آمده است که هدف از این تصمیم تقویت ثبات منطقه‌ای و حمایت از گفتگوهای جاری است.

وزارت خارجه‌ قرقیزستان گفته است که همچنان متعهد به حمایت از تلاش‌های جامعه‌ بین‌المللی با هدف تضمین یک محیط باثبات و صلح‌آمیز در افغانستان و منطقه به‌طور کلی است.

وزارت خارجه‌ طالبان پیشتر از حذف نام این گروه از فهرست گروه‌های تروریستی خبر داده و گفته بود که این تصمیم را یک گام قابل ستایش می‌‌دانند و از آن استقبال می‌کنند.

این وزارت افزوده است که تصمیم قرقیزستان نشان‌دهنده‌ درک سیاسی منطقه و جهان در مورد طالبان و به معنای برداشتن موانع در برابر تقویت روابط میان این گروه و کشورهای دیگر است.

پیش از این قزاقستان نیز اعلام کرده بود که نام طالبان را از فهرست گروه‌های ترور‌یستی حذف کرده است.

همچنین دیپلمات‌های روسی بارها گفته‌اند که مسکو می‌تواند طالبان را از فهرست سازمان‌های تروریستی خود حذف کند.

به‌گفته‌ ضمیر کابلوف؛ فرستاده‌ی ویژه ریاست‌ جمهوری روسیه برای افغانستان، وزارت خارجه و وزارت دادگستری پیشتر به ولادیمیر پوتین؛ رییس‌ جمهور روسیه گزارش داده بودند که طالبان ممکن است از فهرست گروه‌های ترور‌یستی حذف شوند.

سرگئی لاوروف؛ وزیر امور خارجه‌ روسیه نیز به نوبه‌ خود گفته است که ابتکار عمل برای حذف طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی منعکس‌کننده‌ واقعیت عینی است.

در همین‌ حال و با گذشت بیش از سه سال از تسلط طالبان بر افغانستان، تاکنون هیچ کشوری حکومت این گروه را به‌رسمیت نشناخته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟