حمایت خلیلزاد از جرگه پشتون‌های پاکستان

  • انتشار: ۲۴ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 198288

در ادامه واکنش‌های مقامات فعلی و پیشین کشور به جرگه پشتون‌های خیبرپختوای پاکستان، زلمی خلیلزاد؛ نماینده پیشین امریکا در امور صلح افغانستان ضمن حمایت از آن‌، این جرگه را امری قابل توجه خواند.

زلمی خلیلزاد؛ نماینده پیشین امریکا در امور افغانستان اعلام کرده که برگزاری جرگه پشتون‌های خیبر به رغم مخالفت دولت پاکستان، امری قابل توجه است.

او همچنین گفت که این جرگه تصامیم مهمی در مورد حقوق پشتون‌ها در پاکستان و گام‌های لازم برای دستیابی به آن گرفته است.

نماینده پیشین امریکا برای افغانستان، در ایکس گفته که جنبش حفاظت از پشتون‌ها و جرگه قومی در خیبر، هفته مهم و امیدوارکننده‌ای را رقم زده است.

او تأکید کرد که این گردهمایی می‌تواند صدای پشتون‌ها را در پاکستان و منطقه تقویت کند.

در همین حال، خلیل‌زاد هشدار داد که واکنش دولت پاکستان، به ویژه جنرال عاصم، رئیس ستاد ارتش، به این جرگه احمتالا منفی خواهد بود.

خلیل‌زاد گفته است که توانایی سازمان‌دهندگان جرگه برای پافشاری در جهت دستیابی به اهداف‌شان به‌رغم اقدامات «خصمانه» احتمالی مقام‌های پاکستانی، قابل اهمیت است.

او تلاش‌های تحت رهبری جنبش حفاظت از پشتون‌ها برای برگزاری جرگه قومی را «امیدبخش» توصیف کرد.

خلیلزاد گفته است که جنش حفاظت از پشتون‌ها هرچند به روش‌های مبارزه مسالمت‌آمیز متعهد است، در حال آماده‌ شدن برای گزینه‌های دیگری نیز است. او افزود که بی‌ثباتی بیشتر در پاکستان و حتی درگیری غیرقابل پیش‌بینی نیست.

خلیلزاد ابراز امیدواری کرد که دولت پاکستان به جای سرکوب، به گفتگو و تعامل با پشتون‌ها بپردازد. پیشتر کرزی و برخی مقام‌های طالبان نیز به برگزاری این جرگه واکنش نشان دادند.

جرگه قومی پشتون‌ها از ۱۱ تا ۱۳ اکتبر در ایالت خیبر پختوخوا برگزار شد.

هرچند پیش از آن، دولت پاکستان تلاش کرد تا از برگزاری این نشست جلوگیری کند و در درگیری‌های مستقیم بین پولیس و شرکت‌کنندگان این جرگه چهار نفر کشته و نزدیک به بیست نفر زخمی شد.

همچنین بزرگراه‌ها، ارتباطات تلفونی و اینترنت در بخش‌هایی از پاکستان به مدت یک هفته به‌طور کامل مسدود شد.

جرگه قومی پشتون‌های پاکستان روز یک‌شنبه در فیصله‌نامه پایانی خود از ارتش پاکستان و گروه‌های شبه‌نظامی مثل طالبان پاکستانی و داعش خواست که تا دو ماه دیگر مناطق قبایلی را ترک کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟