جمهوری داغستان روسیه «پوشیدن حجاب» را ممنوع کرد

  • انتشار: ۱۴ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 186365

حکومت داغستان از جمهوری‌های مسلمان‌نشین روسیه در جنوب این کشور، پوشیدن نقاب و برقع را تا برطرف شدن «تهدیدهای امنیتی» ممنوع کرد.

این دستور روز چهارشنبه، ۳ جولای در پی حملات مرگبار اوایل ماه جاری به یک کنیسه یهودیان، یک کلیسای مسیحیان و یک پاسگاه پولیس این جمهوری مسلمان‌نشین صادر شد.

مردان مسلح در حملات ۱۱ روز پیش به طور همزمان کنیسه و کلیسا و ایست بازرسی پولیس را در شهر ماخاچ‌قلعه، پایتخت داغستان و شهر دیربنت (دربند)، هدف قرار دادند که به مرگ ۲۲ تن منجر شد.

۱۵ نیروی پولیس و چهار غیرنظامی از جمله کشیش کلیسای مسیحیان ارتدوکس در میان کشته‌های آن حملات بودند. ساختمان کنیسه نیز در آتشی که درگرفت، شدیدا آسیب دید.

یکی از افراد مسلح در آن حملات با استفاده از نقاب قصد فرار داشت اما نیروهای امنیتی پنج مهاجم را در شهر دیربنت کشتند.

عبدالله سلیم‌اف؛ مفتی داغستان و عالی‌ترین مرجع دینی اسلام در این منطقه، در پیامی ویدیویی در کانال تلگرامی خود، در تأیید دستور ممنوعیت استفاده از نقاب و برقع، از مسلمانان خواست برای کمک به تأمین امنیت، استفاده از برقع و نقاب را کنار بگذارند.

اکثریت مردم داغستان مسلمان سنی هستند. این منطقه به مدت ده سال صحنه شورش اسلام‌گرایانی بود که عمدتا از منطقه چچن وارد شده بودند. استفاده از نقاب در داغستان از بعد از فروپاشی شوروی رایج شده است.

اما به گفته ملیکوف؛ فرماندار داغستان، نقاب بخشی از پوشش سنتی مردم قفقاز نبوده، به مردان امکان داده پشت آن هویت خود را پنهان کرده و زنان نیز با استفاده از آن وسایل ممنوعه حمل کنند لذا پوشاندن صورت «یک خطر امنیتی جدی» است.

مرکز هماهنگی مسلمانان قفقاز شمالی پوشیدن صورت با نقاب، برقع و هر وسیله دیگر را «زیان‌بار» و عامل تهدید در «روابط بین مذدهبی و قومیتی» نامید.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟