جاده واخان – چین تا زمستان پیش‌رو تکمیل می‌شود

  • انتشار: ۴ سنبله ۱۴۰۳
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 191991

مقام‌های طالبان در وزارت احیا و انکشاف دهات از تکمیل شدن کار جاده واخان – چین تا زمستان پیش‌رو خبر داده‌اند.

مقام‌های طالبان در وزارت احیا و انکشاف دهات روز شنبه، سوم سنبله در برنامه ارائه گزارش کاری یک‌ساله این گروه، از تکمیل شدن کار باقی‌مانده جاده واخان – چین تا پیش از رسیدن فصل زمستان خبر دادند.

محمد یونس آخوندزاده؛ سرپرست وزارت احیا و انکشاف دهات در این برنامه روز گذشته گفت که کار ساخت‌و‌ساز پل‌ها، پلچک‌ها و دیوارهای استنادی جاده واخان – چین که ۵۰ کیلومتر طول دارد، جریان دارد.

به گفته آقای آخوندزاده، جاده واخان در جمهوریت توسط شوراها و شرکت‌های شخصی به ارزش ۳۶۰ میلیون افغانی قرارداد شده بود که با روی کار آمدن این گروه و متوقف شدن فعالیت شوراها، قرارداد ساخت‌وساز ۵۰ کیلومتر جاده واخان سال گذشته از سرگرفته شد.

سرپرست وزارت احیا وانکشاف دهات طالبان همچنین گفت: «در سفری که داشتم، دوستانی از چین و سفیر چین نیز حضور داشت و می‌خواستند ساحه را بررسی کنند که وقتی یک سرک ترانزیتی ساخته می‌شود، آیا خط آهن هم می‌تواند در این‌جا ایجاد شود یا خیر؟ آنان فکر می‌کردند که چندین کیلومتر تونل در این سرک ساخته خواهد شد؛ اما برای شان ثابت شد که حتا یک کیلومتر تونل هم در این سرک ضرورت نیست.»

در همین حال، آخوندزاده افزوده است که بانک جهانی وعده سپرده که پروژه‌های نیمه‌کاره‌اش را در افغانستان از سر می‌گیرد.

او گفت: «حالا موضوع به این نزدیک شده که آنان بیایند. آنان نزدیک به بیست هزار پروژه را نیمه‌کاره ماندند و از این ملک فرار کرده‌اند، ما هم این را گفتیم که شما نزدیک به بیست هزار پروژه را نیمه‌کاره ماندید و معاش یک ماه هزاران مامور ما را با خود بردید و این باعث شد که گفتند ما میاییم.»

مسئولان طالبان، عملی‌سازی بند کج نیمروز به ارزش دو میلیارد افغانی، عملی‌سازی بند بزرگ آبی در ولسوالی سرحدی گلستان فراه به ارزش دو میلیارد افغانی، بند قادس در بادغیس به ارزش ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دالر، ساخت‌وساز بندهای کوچک در سیزده ولایت به ارزش ۴۲۶ میلیون افغانی، عملی‌سازی پروژه‌های آب‌رسانی روستایی در کشور به ارزش یک میلیارد افغانی و بازسازی دیوارهای استنادی و ساخت‌وساز صدها کیلومتر جاده روستایی در ۲۳ ولایت را از دست‌آوردهای مهم وزارت احیا و انکشاف دهات عنوان کرده‌اند.

مسئولان طالبان همچنین تاکید ورزیدند که این وزارت بودجه داخلی و کمک‌های نهادهای مددرسان را با درنظرداشت توازن در تمامی نقاط کشور به مصرف می‌رسانند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟