ثبت ۹۰ مورد بازداشت و تهدید خبرنگاران از سوی طالبان طی ۶ ماه گذشته

  • انتشار: ۲۸ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: امنیت و حوادث
  • شناسه مطلب: 187559

مرکز خبرنگاران افغانستان در گزارشی گفته‌است که در ۶ ماه اول سال ۲۰۲۴ میلادی دست‌کم ۹۰ رویداد مرتبط با تهدید و بازداشت خبرنگاران را ثبت کرده است.

در این گزارش که امروز پنج‌شنبه، ۲۸ سرطان منتشر شد آمده‌است که این موارد از اول جنوری تا آخر ماه جون ۲۰۲۴ را شامل می‌شود که نشان می‌دهد در این مدت دست کم ۹۸ مورد نقض حقوق خبرنگاران و رسانه‌ها در ولایت‌های مختلف کشور به ثبت رسیده است.

در این گزارش آمده است که رویدادهای ثبت شده شامل ۶۰ مورد تهدید خبرنگاران و مسئولان رسانه‌ها و ۲۹ مورد بازداشت خبرنگاران بوده است. مرکز خبرنگاران افغانستان در این گزارش گفته است طالبان در این مدت ۷ رسانه را تهدید به بستن کرده اند.

طبق این گزارش در این میان دو تلویزیون از سوی وزارت عدلیه زیر اداره طالبان، دو رادیو از سوی شهرداری غزنی تحت اداره طالبان، یک رادیو در لغمان و یک رادیوی دیگر در پروان به دلیل «تمدید نشدن جواز» از فعالیت باز مانده و یک رادیو دیگر در ولایت خوست از سوی فرماندهی پولیس طالبان بسته شده است.

بر بنیاد این گزارش از این تعداد ۳ رادیو محلی به طور موقت چند روز تا یک هفته بسته شده اند. اما دو تلویزیون و دو رادیو هم‌چنان تا نشر این گزارس اجازه فعالیت دوباره نیافته اند.

مرکز خبرنگاران افغانستان همچنان در این گزارش تاکید کرده است که از جمله خبرنگاران بازداشت شده یک خبرنگار در ۱۸ حمل سال جاری خورشیدی در غزنی بازداشت شده است که تا هنوز در زندان طالبان به‌سر می‌برد.

در این گزارش گفته شده است: «این بررسی شش ماهه نشان می‌دهد، فشار بر رسانه‌های خصوصی و آزاد در کشور نه تنها کاهش نیافته است که نظارت بر محتوای کاری رسانه‌ها نیز افزایش یافته است.»

مرکز خبرنگاران افغانستان از دخالت «نهادهای غیر مسؤل» به ویژه استخبارات طالبان و ریاست امر به معروف نهی از منکر طالبان انتقاد شدید کرده است و گفته که این نهادها از طریق نظارت مستقیم و غیر مستقیم بر برنامه‌های رسانه‌ها، در امور کاری آن‌ها مداخله می‌کنند.

این نهاد می‌افزاید شماری از رسانه‌ها در ولایت‌ها، به‌ویژه در جنوب و شرق کشور، به دلیل نشر محتوای برنامه‌های تولیدی رسانه‌های غیر محلی که با صدای زنان پخش شده و یا هم برنامه‌های که پس‌زمینه موسیقی داشته اند، مورد تهدید طالبان قرار گرفته‌اند.

به گفته این نهاد، خبرنگاران محلی که با رسانه‌های بین‌المللی همکاری دارند تنها مواردی را می‌توانند پوشش خبری دهند که مورد تایید مسوولان محلی طالبان باشند و حتا این فشارها شامل حساب‌های شخصی خبرنگاران نیز می‌شود. در این گزارش به بی‌اعتنایی مقام‌های محلی طالبان و پاسخگویی آنان به رسانه‌ها نیز اشاره شده است.

با این همه مرکز خبرنگاران افغانستان بار دیگر تاکید کرده است که محدودیت‌ها بر رسانه‌های خصوصی و آزاد و تهدید و بازداشت خبرنگاران نه تنها نتیجه بخش نیست، بلکه پیامد بسیار منفی بر مردم دارد. این نهاد حامی خبرنگاران از طالبان خواسته است که در مورد اقدامات‌شان در مورد رسانه‌ها تجدید نظر کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟