تلگراف: القاعده ۹ پایگاه آموزشی در پنجشیر ساخته است

  • انتشار: ۲۲ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 197919

روزنامه انگلیسی تلگراف از حمایت طالبان از القاعده خبر داده و با نشر تحلیل تازه‌ای گفته که عناصر قدرتمندی در درون این گروه از القاعده حمایت می‌کنند و گروه القاعده تاکنون ۹ پایگاه آموزشی در پنجشیر ساخته است.

روزنامه تلگراف با نشر تحلیلی تازه‌ای به نقل از جبهه‌های مخالف طالبان اعلام کرده که گروه القاعده تاکنون ۹ پایگاه آموزشی در پنجشیر ساخته است. این روزنامه افزوده که القاعده حتی در دوران اوج فعالیت خود پیش از حمله‌های «یازدهم سپتمبر» نیز نتوانسته بود این کار را انجام دهد.

این روزنامه گفته که القاعده در افغانستان به رغم کشته شدن رهبر قبلی‌اش، در حال قوی شدن است و کمپ‌های آموزشی ایجاد کرده است.

این روزنامه توضیح داده که ایمن الظواهری؛ رهبر پیشین القاعده در یک خانه امن در کابل متعلق به شبکه حقانی بود که در حمله هواپیماهای امریکا کشته شد.

پیش از این یک رسانه عربی گزارش داد که وقتی سراج‌الدین حقانی؛ وزیر داخله طالبان، از حضور ایمن الظواهری در کابل آگاه شد، او را به یک ساختمان دوطبقه [در شیرپور] کابل برد، ولی امریکایی‌ها اقامتگاهش را دریافته و در ۳۱ جولای ۲۰۲۲ او را کشتند.

در تحلیل تلگراف آمده است که علیرغم این شکست، القاعده قوی‌تر شده است.

براساس این گزارش طالبان قادر به کنترول مرزهای افغانستان نیست و در جلوگیری از ورود جنگجویان خارجی شکست خورده است.

این روزنامه گفته در حالی‌که نفوذ نظامی امریکا در حال کاهش است، گروه‌هایی مثل القاعده و داعش از دره پنجشیر گرفته تا افریقا در تلاش گسترش قوای خود هستند.

تلگراف افزوده خروج نیروهای نظامی امریکا از افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت، باعث قدرت القاعده و داعش در خاک افغانستان شده است.

حمله داعش خراسان به تالار کنسرت موسیقی در حومه مسکو و حمله این گروه در ایران در سال گذشته، از جمله رویدادهایی هستند که این روزنامه از آن‌ها به عنوان حمله‌های فرامرزی داعش از سرزمین‌های اصلی این گروه عنوان کرده است.

بر بنیاد این گزارش، پیش از این کن مک‌ کالوم؛ مدیرکل «ام۵ (آژانس اطلاعات و امنیت بریتانیا» گفت که سازمان او «کاری بسیار دشوار» در پیش دارد؛ چون تهدید داعش بازگشته و ایران و روسیه مشغول توطئه برای ترور و خرابکاری در بریتانیا هستند.

او افزود: «داعش امروز آن نیرویی نیست که یک دهه پیش بود؛ اما پس از چند سال که به شدت عقب رانده شده بود، تلاش‌های خود را برای صدور تروریزم از سر گرفته است.»

تلگراف می‌گوید در حالی که شاخه خراسان داعش بیش‌ترین توجه جهانی را به خود جلب کرده؛ اما بهبودی داعش در سرزمین‌های اصلی خود (در سوریه و عراق) نیز مقام‌های امریکایی را نگران کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟