تغییرات اقلیمی مانع تلاش طالبان برای مبارزه با تریاک

  • انتشار: ۲ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 185338

رسانه‌های امریکایی گزارش داده‌اند که تغییرات اقلیمی تلاش طالبان برای ریشه‌کن ساختن تریاک را به چالش خواهد کشید.

واشنگتن پست با نشر گزارش تازه‌ای می‌گوید که تغییرات اقلیمی تلاش‌های طالبان برای ریشه‌کن ساختن «خشخاش» در افغانستان را به چالش کشیده است.

بر اساس این گزارش، با توجه به تغییرات اقلیمی سایر محصولات زراعتی در افغانستان به راحتی رشد نمی‌کنند و کشاورزان کمتر برای کشت بدیل خشخاش تلاش می‌کنند.

واشنگتن پست یکی از دلایل رو آوردن دهاقین به کشت خشخاش در افغانستان را رشد این گیاه در شرایط اقلیمی دشوار عنوان کرده است.

این روزنامه گفته است که به دلیل تغییرات اقلیمی و شرایط سخت آب‌وهوایی، کشت برخی از محصولات زراعتی در برخی از مناطق کشور دشوار شده و حتی غیرممکن است.

در این گزارش آمده است که هرچند دهاقین در افغانستان پس از اعلام ممنوعیت کشت خشخاش از سوی طالبان به کشت بدیل رو آوردند؛ اما تجربه سه‌ساله آنان در کشت سایر محصولات، آنان را به فکر بازگشت به کشت خشخاش انداخته است.

در گزارش واشنگتن پست آمده: «اگر طالبان نتوانند یک انتقال موفقیت‌آمیز از خشخاش به محصولات دیگر را مدیریت کنند، تاثیرات آن می‌تواند فراتر از مرزهای افغانستان احساس شود».

در این گزارش آمده است که ولایت‌های جنوب افغانستان حدود دوسوم خشخاش کل کشور را تولید می‌کنند.

واشنگتن پست همچنین گفته است در حالی که میانگین دمای سالانه هوا در افغانستان تا ۳.۲ درجه فارنهایت در نیم قرن گذشته افزایش یافته است و دوبرابر افزایش میانگین جهانی است؛ اما افزایش دمای هوا در جنوب افغانستان با افزایش ۴.۳ درجه فارنهایت بوده است.

این در حالی است که طالبان همواره گفته‌اند که پس از روی‌ کار آمدن این گروه آنان کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان را به صفر رسانده‌اند.

اما برخی از مقام‌های ایرانی به‌شمول رییس اداره مبارزه با موادمخدر این کشور پیش از این بارها گفته‌اند که کشت، تولید و قاچاق موادمخدر از افغانستان نه تنها کاهش نیافته است؛ بلکه تولید و قاچاق شیشه (میتامفتامین) از افغانستان به ایران نیز افزایش یافته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟