تعیین معاش برمبنای جنسیت؛ سازمان ملل: نقض حقوق زنان توسط طالبان در افغانستان ادامه دارد

  • انتشار: ۲۵ جوزا ۱۴۰۳
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 184706

مقام‌ها در سازمان ملل متحد می‌گویند که با گذشت نزدیک به سه سال از سلطه دوباره طالبان بر افغانستان، این گروه هنوز حقوق زنان در کشور را مورد حمله قرار می‌دهد.

لیز تروسل، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد (اواچ‌سی‌اچ‌آر) روز پنج‌شنبه، ۲۴ جوزا، با انتقاد از کاهش معاش کارمندان زن در ادارات طالبان گفته که به‌رغم داشتن صلاحیت و تجربه، حقوق آن‌ها به پایین‌ترین سطح کاهش یافته است.

به گفته خانم تروسل با آن‌که طالبان تعهد کرده بودند که در صورت فراهم شدن «شرایط لازم» زنان می‌توانند به وظایف‌شان برگردند، اما هنوز مشخص نیست که این گروه چه زمانی برای زنان اجازه کار در دفاتر را خواهد داد.

تصمیم طالبان مبنی بر کاهش معاش کارمندان زن به‌دنبال ممنوعیت زنان و دختران از آموزش، تحصیل و کار گرفته شده است.

پیش از این سازمان ملل اعلام کرده بود که ممنوعیت دختران از آموزش سبب افزایش ۲۵ درصدی نرخ ازدواج کودکان و ۴۵ درصدی نرخ فرزندآوری زودهنگام در افغانستان زیر سلطه طالبان شده است.

این در حالی است که چند روز پیش مکتوبی به امضای نورالحق انور، سرپرست ریاست عمومی اداره امور طالبان مبنی بر کاهش معاش کارمندان زن در ادارات این گروه منتشر شده بود.

براساس این مکتوب، تمام کارمندان زن که در زمان حکومت پیشین مقرر شده‌اند و اکنون نیز به وظایف‌شان ادامه می‌دهند، معاش یکسان (پنج هزار افغانی) پرداخته شود.

با روی کار آمدن طالبان در افغانستان، کارمندان زن در اداره‌های مختلف دولتی اجازه رفتن به وظیفه‌های‌شان را ندارند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟