تاجیکستان مخالف حضور طالبان در شانگهای است

  • انتشار: ۲۶ جوزا ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 184783

ضمیر کابلوف؛ نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان گفته است که تاجیکستان با حضور افغانستان در سازمان همکاری‌ شانگهای مخالف است.

رسانه‌های روسی به نقل از ضمیر کابلوف؛ نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان گزارش داده‌اند که تاجیکستان با حضور افغانستان در سازمان همکاری‌های شانگهای مخالفت است.

به گزارش خبرگزاری ریا نووستی روسیه، آقای کابلوف ابراز امیدواری کرده که دوشنبه به زودی در موضع خود تجدید نظر کند.

او افزوده: «روسیه و اکثریت شرکت‌کنندگان از ازسرگیری کارگروه تماس سازمان شانگهای و افغانستان حمایت کردند. شرکای تاجیک ما هنوز ملاحظات خاصی دارند، اما امیدواریم که به‌زودی در موضع خود تجدید نظر کنند.»

در نشست اخیر وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای، که اوایل خرداد در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد، تاجیکستان و دیگر شرکت‌کنندگان در مورد حضور افغانستان در این سازمان و همکاری‌های اقتصادی، مقابله با تهدیدها و چالش‌های کشورهای عضو صحبت کردند.

از زمان فروپاشی دولت جمهوری و بازگشت طالبان به قدرت، این نخستین‌بار است که بحث حضور افغانستان در گفت‌وگوهای سازمان همکاری‌های شانگهای مطرح شده‌ است.

افغانستان از سال ۲۰۱۲ عضو ناظر این سازمان است و در سال ۲۰۱۵ دولت اشرف غنی به این سازمان پیشنهاد کرد که به عضویت اصلی پذیرفته شود، اما این درخواست پیگیری نشد و افغانستان همچنان عضو ناظر باقی ماند.

تا پیش از بازگشت طالبان به قدرت، مقام‌های دولت پیشین افغانستان در سطوح مختلف در نشست‌های این سازمان شرکت می‌کردند، اما در نشست‌های این سازمان در نزدیک به سه سال گذشته، هیچ کسی از افغانستان شرکت نکرده‌ است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟