بیش از ۲۰ کشور از طرح شکایت علیه طالبان در دادگاه لاهه حمایت کردند

  • انتشار: ۵ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 195617

پس از اعلام آلمان، استرالیا، هالند و کانادا در مورد ثبت شکایت علیه طالبان در دادگاه بین‌المللی کیفری، بیش از ۲۰ کشور دیگر از این اقدام حمایت کرده‌اند.

این کشورها روز پنج‌شنبه، ۵ میزان، با نشر بیانیه‌ای گفته‌اند که افغانستان زیر سلطه طالبان براساس قوانین بین‌المللی، مسوول نقض دوام‌دار و برنامه‌ریزی شده تعهدات کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان است.

براساس گزارش اسوشیتدپرس، آنان تأکید کرده‌اند که از نظر سیاسی طالبان را به‌عنوان رهبران قانونی مردم افغانستان به‌رسمیت نمی شناسند.

در بیانیه این کشورها آمده است: «ما نقض‌های فاحش و سیستماتیک حقوق بشر در افغانستان، به‌ویژه تبعیض جنسیتی علیه زنان و دختران را محکوم می‌کنیم.»

در این گزارش نامی از کشورها برده نشده است.

با این حال، طالبان اظهارات برخی از نماینده‌گان کشورها در مورد «تبعیض جنسیتی» از سوی این گروه را «پوچ» خوانده‌اند.

حمدالله فطرت، معاون سخنگوی طالبان، با نشر بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس مدعی شده که حقوق بشر از سوی این گروه محفوظ است و هیچ‌کسی با تبعیض روبه‌رو نشده است.

فطرت افزوده است: «متأسفانه تلاش می‌شود تا از زبان چند زن فراری افغانستانی علیه [طالبان] تبلیغ شود و وضعیت را نادرست معرفی کنند.»

روز گذشته وزیران امور خارجه آلمان، استرالیا، کانادا و هالند اعلام کرده بودند که به دلیل «تبعیض جنسیتی و نقض حقوق زنان از سوی طالبان» علیه این گروه در دادگاه لاهه شکایت ثبت می‌کنند.

این در حالی است پیش‌تر دیده‌بان حقوق بشر نیز این اقدام را مسیری برای تأمین عدالت در مورد نقض حقوق بشر توسط طالبان خوانده بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟