بنیاد ملاله ۱.۵ میلیون دالر به آموزش دختران در افغانستان کمک کرد

  • انتشار: ۲۶ جوزا ۱۴۰۳
  • سرویس: اجتماعیاقتصاد
  • شناسه مطلب: 184717

هم‌زمان با ۱۰۰۰ روزه شدن محرومیت دختران افغانستان از آموزش رسمی، بنیاد ملاله یوسف‌زی، فعال آموزش و برنده جایزه نوبل، برای حمایت از دختران کشور ۱.۵ میلیون دالر به بخش آموزش کمک کرده است.

بنیاد ملاله یوسف‌زی در اعلامیه‌ای روز جمعه، ۲۴ جوزا، خبر داد که این مقدار پول کمک شده در اختیار ۱۳ نهادی قرار می‌گیرد که از آموزش دختران در افغانستان حمایت می‌کنند.

در همین حال، ملاله یوسف‌زی در یک پیام تصویری به مناسبت هزار روز محرومیت دختران از آموزش، گفت که میلیون‌ها زن و دختر در افغانستان در سایه سیستم «آپارتاید جنسیتی» زندگی می‌کنند که قادر به مکتب رفتن و حضور در اماکن عمومی نیستند.

در اعلامیه‌ای این بنیاد آمده که این بسته کمکی متمرکز بر حمایت دختران در بخش آموزش‌های دیجیتالی و ترویج تلاش‌ها برای شناسایی «آپارتاید جنسیتی» به عنوان یک قانون بین‌المللی است.

بنیاد ملاله یوسف‌زی و یک نهاد موسوم به «آموزش معطل نمی‌شود» از جامعه‌ جهانی خواسته‌اند که برای پشتیبانی از زنان و دختران افغانستان متحد شوند.

نزدیک به سه سال می‌شود که دختران بالا از صنف ششم از مکتب محروم شده و دانشگاه‌ها به روی این قشر بسته است.

با آن‌که جامعه بین‌المللی این محدودیت‌های طالبان را «ظالمانه» و خلاف قوانین حقوق بشری توصیف کرده، اما این گروه تا کنون ‌تغییری در سیاست‌شان نیاورده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟