بنیاد ملاله نشست سوم دوحه در مورد افغانستان را «غیرمشروع» خواند

  • انتشار: ۱۴ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 186310

بنیاد ملاله یوسف‌زی، فعال حقوق زن و از برنده‌گان جایزه نوبل می‌گوید که سازمان ملل به‌رغم خواست‌های نهادهای حقوق بشری مبنی بر دعوت زنان افغانستان در نشست سوم دوحه، اما این سازمان بدون حضور زنان افغانستانی یک نشست «غیرمشروع» را برگزار کرده است.

بنیاد ملاله روز پنج‌شنبه، ۱۴ سرطان، در بیانیه‌ای این نشست را «میان‌تهی» و خلاف منشور سازمان ملل خوانده است.

سحر حلیم‌زی، مسوول بخش افغانستان بنیاد ملاله گفته است: «بسیار دردناک بود که طالبان با فرش‌های سرخ و پذیرایی‌های گرم مورد استقبال قرار گرفته‌اند، در حالی که زنان و دختران افغانستان از حق تحصیل و کار محروم شده‌اند و همچنان با تهدید روزانه شلاق، بازداشت و بدتر از آن سیستم آپارتاید جنسیتی روبه‌رو هستند.»

این بنیاد تاکید کرده است که هیچ مذاکره‌ای نمی‌تواند، بدون مشارکت معنادار زنان مشروعیت پیدا کند.

با این حال، برخی از شرکای بنیاد ملاله با اشاره به تعلیق معاش آموزگاران زن خاطرنشان کرده‌اند که تعامل جامعه جهانی با طالبان، این گروه را وادار به پذیرش حقوق زنان در افغانستان نخواهد کرد.

در این بیانیه به نقل از راحله صدیقی، بنیان‌گذار راحله تراست آمده است: «تعلیق حقوق آموزگاران زن از سوی طالبان پس نشست سوم دوحه نشان‌دهنده بی‌توجهی گستاخانه آن‌ها [طالبان] به تحصیل دختران و حقوق زنان است.»

میترا مهران، فعال و کارشناس حقوق بشر نیز توضیح داده که نگرانی اصلی در افغانستان طالبان هستند که «آپارتاید جنسیتی» را در کشور اعمال می‌کنند.

گفتنی است که سازمان ملل در روزهای ۱۰ و ۱۱ سرطان، سومین نشست خود را با نماینده‌گان ویژه کشورها برای افغانستان و طالبان برگزار کرده بود.

سازمان ملل و طالبان این نشست را که بدون نماینده‌گان جامعه مدنی و زنان افغانستان برگزار شده بود، مثمر خوانده‌اند.

این در حالی است که ملاله یوسف‌زی پیش از برگزاری نشست سوم دوحه هم خواستار تغییر در ترکیب و دستور کار این نشست از سوی سازمان ملل شده بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟