بحران سیاسی پاکستان؛ تحریک انصاف برای پایان اعتراضات شرط گذاشت

  • انتشار: ۲۳ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 198129

در ادامه اعتراضات در پاکستان، تحریک انصاف خواهان ملاقات عمران خان؛ رهبر پیشین این حزب با خانواده‌اش شده و گفته: «ما مشروط کرده‌ایم که اگر تا ۱۴ اکتبر ترتیب ملاقات عمران خان با خانواده و وکلایش داده نشود، دست به اعتراض بزنیم و اگر این ملاقات انجام شود فراخوان اعتراض خود را پس خواهیم گرفت.»

دان نیوز گزارش داده است که شیخ وقاص اکرم؛ رهبر تحریک انصاف و عضو مجلس ملی پاکستان، برای لغو اعتراضات شرط گذاشته و گفته: «ما مشروط کرده‌ایم که اگر تا ۱۴ اکتبر ترتیب ملاقات عمران خان با خانواده و وکلایش داده نشود، دست به اعتراض بزنیم و اگر این ملاقات انجام شود فراخوان اعتراض خود را پس خواهیم گرفت.»

او به رسانه‌ها گفت که برنامه اعتراض در تمامی ولسوالی‌های پنجاب را اعلام کرده‌ که شامل اعتراضات از تاریخ ۱۱ الی ۱۴ اکتبر است.

او افزوده: «در مورد اعتراض اسلام آباد هم در نظر گرفته شد که بعدا در این مورد تصمیم‌گیری شود و تصمیم نهایی را بعد از جلسه کمیته سیاسی اعلام خواهیم کرد.»

او تاکید کرد: «اعتراض ما ربطی به اجلاس سازمان همکاری شانگهای ندارد، این وضعیتی است که پیش آمده و دولت باید با دادن دسترسی فوری از شرمندگی جلوگیری کند، در غیر این صورت، ما حق اعتراض مسالمت‌آمیز داریم و این کار را خواهیم کرد.»

آقای اکرم گفته زمانی که در کمیته سیاسی تصمیم به اعتراض گرفته شد، علی امین گنداپور؛ سروزیر ایالت خیبر پختونخوا، در جلسه حضور نداشت.

این عضو مجلس ملی پاکستان تاکید کرد که کمیته سیاسی با اکثریت تصمیم‌گیری می‌کند و اراده هیچ فرد خاصی بر آن تاثیرگذار نیست.

او در پاسخ به این سوال که آیا مسئولیت هر حادثه نامطلوبی در اعتراضات به عهده این حزب خواهد بود، گفت: «دولت مسئول هر شیطنتی خواهد بود؛ هر که اختیار داشته باشد مسئول خواهد بود.»

شیخ وقاص اکرم تاکید کرد: «تحریک انصاف از راه‌های مسالمت‌آمیز اعتراض می‌کند و اگر آنها به روی ما شلیک کنند خودشان مسئول خواهند بود.»

لازم به ذکر است که کمیته سیاسی تحریک انصاف پاکستان در یک جلسه اضطراری اعلام کرده بود که این حزب ۱۵ اکتبر در منطقه دی‌چوک اسلام‌آباد، تجمع اعتراضی برگزار خواهد کرد.

فراخوان این تجمع اعتراضی در حالی داده شده است که اجلاس سران شانگهای به میزبانی اسلام‌آباد دقیقا در همین تاریخ برگزار می‌شود و هیات‌های کشورهای مختلف برای شرکت در این اجلاس به اسلام‌آباد سفر می‌کنند. از این رو نگرانی‌هایی امنیتی در خصوص تامین امنیت مهمانان این اجلاس وجود دارد.

براساس گزارش دان‌نیوز، تدارکات برای میزبانی اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در اسلام‌آباد پایتخت به پایان رسیده و تدابیر امنیتی شدیدی در آستانه ورود سران کشورها در این شهر اتخاذ شده است.

در همین حال، شاهد خاقان عباسی؛ نخست وزیر پیشین و رییس حزب عوام پاکستان در کنفرانس مطبوعاتی در پیشاور گفته: «می‌توان در سیاست اختلاف داشت اما دشمنی نه.»

آقای عباسی همچنین گفته: «سه حزب بزرگ در کشور وجود دارند و هنوز هم در قدرت هستند، یک حزب دارای دولت فدرال و دیگری دارای حکومت ولایتی است، آیا این احزاب می‌توانند کشور را توسعه دهند؟ آیا می توانند به نفع مردم کار کنند؟»

او افزوده: «آن‌ها هیچ ایده و اصولی ندارند، هدف‌شان این است که به هر قیمتی کرسی را به دست بیاورند، هیچ‌کس نمی‌داند بعد از آن چه باید بکند.»

رییس حزب عوام پاکستان گفت: «اشتباهات گذشته حتی امروز نیز تکرار می‌شود، اگر حزبی بخواهد تجمع کند، خطوط ارتباطی را قطع کند، تلفون همراه را خاموش کند، این سیاست نیست، حمله به دولت فدرال از استان نیز سیاست نیست، هدف از سیاست رفاه مردم و توسعه است.»

عباسی تاکید کرد: «شکاف بین حاکمان و مردم در حال افزایش است و نظام کشور بدون قانون اساسی نمی‌تواند اداره شود، تنها راه پیشبرد کشور، اداره کشور بر اساس قانون اساسی است.»

او گفت: «ما هر کاری که این احزاب سیاسی انجام می‌دهند، انجام نمی‌دهیم. سوال من از همه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این احزاب این است که آیا شما می‌توانید شرایط کشور را تغییر بدهید؟»

او افزود: «همه می‌گویند ما احترام و حقوق می‌خواهیم و مردم می‌خواهند که امکانات صرف ما شود.»

شاهد خاقان عباسی گفت که کشورهایی که در آن انتخابات دزدیده می‌شود هرگز نمی‌توانند پیش‌رفت کنند، در هر انتخاباتی به شیوه‌ای جدید تقلب می شود.

او در ادامه گفت که اکثر مردم پاکستان می‌دانند که نیمی از نمایندگان مجلس سنا با دادن پول به این جایگاه رسیده اند.

نخست وزیر سابق پاکستان تاکید کرد که حاکمان نالایق و فاسد در کشور مصونیت دارند و حمایت می‌شوند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟