بار: طالبان براساس امتیازات سازمان ملل در نشست سوم دوحه شرکت می‌کنند

  • انتشار: ۲۹ جوزا ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 185032

هدر بار، معاون بخش زنان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که طالبان براساس امتیازاتی که سازمان ملل برای آن‌ها مدنظر گرفته است، در نشست سوم دوحه اشتراک می‌کنند.

بار دوشنبه‌شب، ۲۸ جوزا، با نشر یک نوار ویدیویی در شبکه اجتماعی ایکس با انتقاد از رویکرد سازمان ملل در برابر رژیم طالبان گفته که این سازمان حتا گزارش گزارشگر ویژه خود در مورد افغانستان را نادیده گرفته است.

وی افزوده است: «ما دریافتیم که طالبان براساس امتیازاتی که سازمان ملل برای آن‌ها در نظر گرفته است، در نشست سوم دوحه اشتراک می‌کنند.»

به گفته وی، این امتیاز شامل عدم حضور زنان در نشست سوم دوحه، حذف مسایل حقوق زنان و حقوق بشر از آجندای این نشست است.

قرار است ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل گزارش اخیر خود در مورد وضعیت حقوق بشری افغانستان زیر سلطه طالبان را امروز سه‌شنبه، ۲۹ جوزا، به شورای حقوق بشر این سازمان ارایه کند.

معاون بخش زنان دیده‌بان حقوق بشر تصریح کرده که این گزارش نه تنها نقض جدی حقوق بشر را در افغانستان انعکاس داده، بلکه گام‌های عملی را به‌منظور پاسخگو کردن طالبان برای کشورها پیشنهاد کرده است.

گفتنی است که ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان در ۲۳ ماه جاری خورشیدی گزارش تازه‌اش از وضعیت حقوق بشر، به‌ویژه زنان را نشر و‌ در آن بر اقدام هماهنگ جامعه بین‌المللی در برابر سیاست‌های طالبان تاکید کرده بود.

او در این گزارش با تشریح‌ وضعیت زنان در سه‌ساله‌گی تسلط طالبان بر کشور، چندین پیشنهاد، از جمله تغییر پالیسی‌ها و اقدام هماهنگ جامعه بین‌المللی در برابر «ستم جنسی» این گروه ارایه کرده است.

بنت تاکید کرده است که «ستم نظام یافته» علیه زنان افغانستانی باید یکی از موضوعات عمده در نشست‌های بین‌المللی در مورد افغانستان و طالبان باشد.

این در حالی است که چند روز پیش ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته بود که هیأتی از این گروه در نشست سوم دوحه شرکت می‌کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟