ایران یک «ماهواره تحقیقاتی» به فضا پرتاب کرد

  • انتشار: ۲۴ سنبله ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 194108

رسانه ایران گزارش دادند که این کشور یک ماهواره تحقیقاتی تازه به نام «چمران ۱» را با موفقیت به فضا پرتاب کرده است.

خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران ایران گزارش داد که این ماهواره امروز شنبه، ۲۴ سنبله پرتاب شده و ماهواره‌بر سه‌مرحله‌ای سوخت جامد «قائم ۱۰۰» در دومین عملیات مداری خود توانسته عملیات مدارگذاری ماهواره «چمران ۱» را در ارتفاع ۵۵۰ کیلومتری با موفقیت به انجام برساند.

به نوشته خبرگزاری تسنیم،ماهواره «چمران ۱» توسط گروه فضایی صنایع الکترونیک ایران (صاایران) با همکاری و مشارکت پژوهشگاه هوافضا و شرکت‌های خصوصی دانش‌بنیان این کشور طراحی و ساخته شده است.

بر اساس گزارش‌ها، «چمران ۱» حدود ۶۰ کیلوگرم وزن دارد و مأموریت اصلی آن «تست سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای اثبات فناوری مانور مداری در ارتفاع و فاز» گزارش شده است.

ایران حدود هشت ماه پیش نیز ماهواره «ثریا» را با ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» پرتاب و اعلام کرد که این ماهواره «با موفقیت در مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفته است».

آن زمان، بریتانیا، فرانسه و آلمان، به‌عنوان اعضای اروپایی توافق هسته‌ای غرب با ایران موسوم به «برجام»، با انتشار بیانیه مشترکی پرتاب ماهواره «ثریا» توسط ایران را محکوم کردند.

این کشورها گفته بودند که «پرتاب‌هایی از این دست به ایران اجازه می‌دهد فن‌آوری‌هایی را آزمایش کند که می‌تواند برای توسعه بیشتر برنامه موشک‌های بالیستیک این کشور، که تهدیدی مهم برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است، استفاده کند».

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟