ایران پذیرای شش میلیون پناه‌جوی افغانستانی با هزینه سالانه ۱۰ میلیارد دالر است

  • انتشار: ۳ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: اخبار مهاجرینبین الملل
  • شناسه مطلب: 185441

امیر سعید ایروانی، نماینده دایم ایران در سازمان ملل متحد گفته که کشورش میزبان شش میلیون پناه‌جوی اهل افغانستان است.

ایروانی روز جمعه ۱ سرطان، در نشست شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرده که میزبانی از این شمار پناه‌جویان سالانه حدود ۱۰ میلیارد دالر به ایران هزینه دارد.

این دیپلمات ایرانی خاطرنشان کرده است که به دلیل شرایط سخت اقتصادی ناشی از تحریم‌های امریکا و کمبود کمک‌های بین‌المللی، ایران به تنهایی نمی‌تواند، هجوم پناه‌جویان اهل افغانستان و قاچاق مواد مخدر را که همه منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، مدیریت کند.

وی افزوده است: «جامعه جهانی باید حمایت سریع، کافی و دوام‌دار از کشورهای میزبان مانند ایران داشته باشد.»

ایروانی همچنان اذعان کرده که کشورش به ۷۰۰ هزار دانش‌آموز افغانستانی مقیم ایران آموزش داده است.

نماینده دایم ایران در سازمان ملل با اشاره به بحران بشری در افغانستان زیر سلطه طالبان تاکید کرده است که «سیاسی کردن» کمک‌ها بیشتر به مردم افغانستان آسیب می‌رساند.

گفتنی است که پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، صدها هزار شهروند کشور به دلیل چالش‌های اقتصادی و امنیتی به ایران و پاکستان فرار کرده‌اند.

به گفته وی، طالبان توان مبارزه با «گروهای تروریستی» در افغانستان را ندارند و تعامل با این گروه برای برقراری صلح و ثبات در منطقه بسیار مهم است.

این در حالی است که نماینده‌گان سایر کشورهای همسایه در شورای امنیت سازمان ملل نیز با ابراز نگرانی از افزایش فعالیت «گروه‌های تروریستی» در خاک افغانستان، خواستار مبارزه جدی طالبان با این گروه‌ها شده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟