انستیتوت ملی موسیقی افغانستان آتش‌زدن سازها توسط طالبان را نکوهش کرد

  • انتشار: ۷ سنبله ۱۴۰۳
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 192392

پس از نشر گزارش‌ها مبنی بر نابودی هزاران ساز توسط طالبان، انستیتوت ملی موسیقی افغانستان آتش‌زدن سازها توسط طالبان را نکوهش کرد.

انستیتوت ملی موسیقی افغانستان نابودسازی بیش از ۲۱ هزار ساز به دست طالبان را نکوهش کرده و آنرا «حمله به میراث فرهنگی» افغانستان خواند.

این انستیتوت گفته که از بین بردن سازها علاوه‌بر حمله به فرهنگ موسیقی افغانستان، نقض حقوق بشر به ویژه حق آزادی بیان هنری و فرهنگی است.

انستیتوت موسیقی ملی موسیقی افغانستان اقدام طالبان برای از بین بردن سازها را به شدت محکوم کرد است.

این انستیتوت در بیانیه‌ای افزوده که موسیقی از قرن‌ها به این‌سو بخش جدایی‌ناپذیر مردم افغانستان بوده و باعث تقویت جامعه، صلح و تفاهم میان مردم شده است.

در بیانیه گفته شده که نابودسازی سازها ضربه ویرانگر دیگری از سوی طالبان است که پس از بازگشت به قدرت، با اقدامات «ظالمانه» حکومت خود صدای هنرمندان، آهنگ‌سازان و فرهنگیان را خاموش کرده است.

احمد سرمست؛ رییس انستیتوت ملی موسیقی افغانستان گفت که از نابودسازی سازها به دست طالبان خشمگین و ناراحت است.

آقای سرمست افزوده که طالبان تلاش کرده که صدای مردم افغانستان را از خاموش کند اما موسیقی را نمی‌توان از قلب و ذهن مردم حذف کرد.

انستیتوت ملی موسیقی از افغانستان از جامعه جهانی، نهادهای حقوق بشری و فرهنگی خواست اقدامات طالبان برای «تخریب فرهنگی» را محکوم و از حفظ موسیقی افغانستان حمایت کنند.

هفته گذشته مقام‌های وزارت امر به معروف طالبان اعلام کردند این وزارت در یک سال گذشته ۲۱ هزار و ۳۲۸ آله موسیقی را در سراسر افغانستان تخریب کرده است.

طالبان نوازندگی، گوش دادن به موسیقی و تولید آن را «حرام» اعلام می‌پندارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟