اندیشه: سازمان ملل و‌ دیگر میزبانان به شرایط طالبان در مورد نشست دوحه تسلیم شده‌اند

  • انتشار: ۹ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 185932

نصیر‌احمد اندیشه، نماینده افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، گفته است که سه سال پس از تسلط طالبان بر کشور، بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی به امید تغییر به تلاش‌های بیهوده خود برای سفید کردن این گروه ادامه می‌دهند.

اندیشه در مقاله‌ای برای نهاد «جست سکیوریتی» روز جمعه، ۸ سرطان، نوشته است که کشورهای منطقه و فرامنطقه مشوق‌های زیادی، از جمله وعده حذف از فهرست گروه‌های تروریستی و معافیت سفر مقام‌ها را برای گروه طالبان مدنظر گرفته‌اند.

او گفته است: «سازمان ملل و نماینده‌گان مستقر در دوحه، زنان و جامعه مدنی افغانستان را از نشست اصلی مستثنا می‌کنند و وعده داده‌اند که روز بعد فقط یک جلسه جداگانه برگزار کنند. با این کار، اساساً سازمان ملل و سایر میزبانان به شرایط طالبان در مورد پروتکل، دستور کار و شرکت‌کننده‌گان در نشست دوحه تسلیم شده‌اند.»

او‌ همچنان تأکید کرده است، در حالی‌که آماده‌گی‌ها برای دور سوم نشست دوحه ادامه دارد، بار دیگر، اکثریت مطلق مردم افغانستان که طالبان نیستند، به‌ویژه اپوزیسیون مدنی و سیاسی در داخل و خارج از کشور، نادیده گرفته شده‌اند.

به گفته او، این «غفلت» یک نگرانی جدی است، زیرا پتانسیل یک فرآیند دیپلماتیک واقعا فراگیر و موثر را تضعیف می‌کند.

به گفته اندیشه، دستیابی به افغانستان صلح‌آمیز و احیای حقوق بشر در این کشور نه‌تنها مستلزم تعامل با طالبان، بلکه در مرکز قراردادن نیروهای ضدطالبان نیز است.

اندیشه خاطرنشان کرده که تنها پیشنهاد به ظاهر جذاب طالبان به جهان مبارزه با تروریسم است، در حالی‌که ایجاد محیط ایدیولوژیک و عملیاتی برای گروه‌های تروریستی از جمله داعش و القاعده، توسط طالبان این تناقض را آشکارتر می‌کند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که تنها ۲۴ ساعت دیگر به آغاز نشست سوم دوحه باقی مانده است، نشستی که طالبان، نماینده‌گان ۲۲ کشور و هشت سازمان در آن حضور خواهند داشت، اما مسایل حقوق بشری، از جمله حقوق زنان مورد بحث قرار نخواهد گرفت.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟