انتقاد ایران از اقدام غرب برای کشاندن طالبان به دادگاه بین‌المللی

  • انتشار: ۱۴ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 196795

پس از اقدام چند کشور غربی مبنی بر کشاندن طالبان به دادگاه بین‌المللی لاهه، ایران از این اقدام انتقاد کرده و آن‌ را «نادرست» خواند.

بربنیاد گزارش‌ها، حسن کاظمی قمی؛ نماینده ویژه ایران در امور افغانستان در نشست فرمت مسکو از اقدام اخیر کشورها برای کشاندن طالبان به دادگاه بین‌المللی دادگستری انتقاد کرد و آن را نادرست خواند.

این در حالی است که شماری از کشور غربی و اروپایی اعلام کرده‌اند به دلیل نقض حقوق بشر علیه طالبان در این دادگاه اقدام خواهند کرد.

آقای قمی در ششمین نشست فرمت مسکو گفت که به دادگاه کشاندن طالبان در شرایط کنونی، اقدام «نادرست» و «شتاب‌زده» است.

نماینده ویژه ایران هیچ اشاره‌ای به محدودیت‌های طالبان علیه زنان نکرده است.

اخیرا وزیران خارجه آلمان، استرالیا، کانادا و هالند هشدار دادند که اگر وضعیت زنان و دختران افغانستان تغییر نکند و طالبان محدودیت‌ها علیه زنان را لغو نکند از این گروه به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت خواهند کرد.

به دنبال آن بیش از ۲۳ کشور جهان از این ابتکار حمایت کردند.

نماینده ایران برای افغانستان در نشست فرمت مسکو همچنین برخی اقدامات طالبان از جمله فرمانی به گفته او «برخورد با کسانی که در ادارات حکومتی فارسی‌زدایی می‌کنند و سخنان رهبر طالبان درباره عدم تبعیض میان اقوام» را مهم خواند.

طالبان قدرت را انحصار کرده و زنان و برخی گروه‌های قومی را از ساختار نهادهای دولتی حذف کرده است.

فعالان حقوق بشر می‌گویند این گروه با حذف زنان از جامعه آپارتاید جنسیتی را برقرار کرده و به دلیل نقض حقوق بشر باید دادگاهی شود.

قمی پیشتر گفته بود که «نظام تک‌قومی، تک‌زبانی، تک‌جنسیتی و تک‌مذهبی پاسخگوی نیازهای مردم افغانستان نیست.»

ششمین نشست فرمت مسکو درباره افغانستان صبح جمعه ۱۳ میزان درباره روند صلح افغانستان و گسترش تعامل عملی میان حکومت‌های منطقه و طالبان، برگزار شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟