امریکا رهبر جهانی داعش را در افریقا هدف قرار داد

  • انتشار: ۲۷ جوزا ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 184897

رسانه‌های امریکایی گزارش داده‌اند که این کشور رهبر جهانی گروه داعش را در افریقا هدف داده؛ اما مرگ او هنوز تایید نشده است.

رسانه‌های امریکایی روز شنبه، ۲۶ جوزا گزارش دادند که این کشور، عبدالقادر مومن را به عنوان رییس شاخه سومالی گروه «داعش» شناخته بود، اما دو مقام امریکایی می‌گویند که او از سال گذشته بی‌سر و صدا رهبری جهانی این گروه تروریستی را بر عهده گرفته است.

شبکه امریکایی «ان‌بی‌سی نیوز» اعلام کرد که ایالات متحده در پایان ماه می یک حمله متعارف را در شمال شرقی سومالی آغاز کرد و رهبر جدید جهانی گروه «داعش» را هدف قرار داد.

سه مقام امریکایی در این‌باره تصریح کردند که ارتش امریکا، «عبدالقادر مومن» رهبر جدید جهانی داعش را در این حمله هدف گرفته است، اما کماکان قادر به تایید مرگ او نیست.

پیش از آن دولت ایالات متحده، عبدالقادر مومن را به عنوان رییس شاخه سومالیا گروه داعش شناخته بود؛ اما دو مقام امریکایی می‌گویند که او از سال گذشته بی‌سر و صدا رهبری جهانی این گروه تروریستی را عهده‌دار شده است.

پیشتر، ستاد فرماندهی ایالات متحده در آفریقا، «آفریکوم» ۳۱ می ۲۰۲۴ در آفریقا بیانیه‌ای صادر و در آن اعلام کرد که یک حمله هوایی علیه عناصر داعش در منطقه‌ای دورافتاده در ۸۱ کیلومتری جنوب شرقی «بوساسو» در سومالی انجام داده و ۳ شبه‌نظامی را کشته‌ است.

در بیانیه «آفریکوم» اشاره‌ای نشده است که ارتش این کشور چه کسی را هدف قرار داده یا چه کسی را کشته است.

پیشتر یک مقام ارشد دولت آمریکا تایید کرد که ایالات متحده حمله‌ای را علیه یک هدف اصلی داعش در سومالی انجام داده است، اما از ذکر نام این فرد خودداری کرد و گفت که ایالات متحده همچنان بر روی راستی‌آزمایی نتیجه این حمله کار می‌کند.

این در حالی است که ایالات متحده اعلام کرده بود که مومن مسئول حملات مرگبار در سراسر سومالی طی دهه گذشته از جمله ترور یک مقام قضایی در منزل وی در سال ۲۰۱۹ و تصرف و اشغال شهری در منطقه «پونتلند» برای ماه‌ها در سال ۲۰۱۶ بوده است.

واشنگتن در سال ۲۰۱۶، مومن را به‌عنوان یک از عوامل اصلی تروریستی در جهان معرفی و تاکید کرد که این فرد خطر قابل توجهی برای ارتکاب اقدامات تروریستی تشکیل می‌دهد که امنیت شهروندان، امنیت ملی، سیاست خارجی یا اقتصاد امریکا را تهدید می‌کند.

دو مقام امریکایی در ادامه خاطرنشان کردند که تصدی مومن به عنوان رهبر جهانی اخیر گروه «داعش» چندان شناخته شده نیست.

شایان ذکر است که «داعش» در آگوست ۲۰۲۳ از کشته شدن چهارمین سرکرده خود به نام «ابوالحسین الحسینی القرشی» در شمال سوریه خبر داد.

این اعلامیه از طریق یک فایل صوتی پخش شده توسط این سازمان منتشر شد که سپس انتخاب «ابو حفص الهاشمی القرشی به عنوان رهبر جدید» این گروه تایید شد.

یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده می‌گوید که داعش در سومالی نسبتاً یک گروه کوچک است و تنها ۱۰۰ – ۲۰۰ عضو دارد که همگی در شمال سومالی مستقر هستند، در عین حال اما گروه‌های کوچک دیگری از داعش در بخش‌هایی از افریقا از جمله لیبیا، جمهوری دموکراتیک کنگو و موزامبیک وجود دارند.

به گفته سازمان‌های اطلاعاتی امریکا، «داعش» هنوز هزاران عضو در سراسر جهان به ویژه در شمال عراق و شمال شرق سوریه دارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟