افغانستان ناایمن‌ترین کشور‌ جنوب آسیا شناخته شد

  • انتشار: ۲۶ جوزا ۱۴۰۳
  • سرویس: امنیت و حوادثتیتر 1
  • شناسه مطلب: 184780

انستیتیوت اقتصاد و صلح، با نشر گزارش تازه‌ای افغانستان را کم‌امن‌ترین کشور در جنوب آسیا معرفی کرده است.

انستیتیوت اقتصاد و صلح گزارش جدیدی با عنوان شاخص صلح جهانی منتشر کرد. در این گزارش، افغانستان کم‌امن‌ترین کشور جنوب آسیا خوانده شده و در سطح بین‌المللی و از میان ۱۶۳ کشور پس از یمن، سودان و سودان جنوبی از نظر امنیت جایگاه ۱۶۰ ام را از آن خود کرده است.

بر اساس ارقام ذکرشده در این گزارش، اگرچه افغانستان در زمره ناایمن‌ترین کشورهای جهان قرار دارد؛ اما با وجود این، با توجه به تغییر مثبت قابل توجه در میزان تلفات در سال‌های اخیر، این انستیتیوت در چندین شاخص پیشرفت داشته است.

در این گزارش آمده که در سال ۲۰۱۷، ۱۸ هزار تن به دلیل ناامنی و جنگ کشته شدند، اما این رقم در سال گذشته تنها به ۳۵۰ تن کاهش یافت و به همین دلیل افغانستان اکنون از فهرست کشورهای آسیب دیده از تروریزم خارج شده است.

در بخشی از این گزارش آمده: «افغانستان در سطح آسیایی جنوبی کم امن‌ترین کشور است، در حالی‌که در جهان افغانستان یکی از کم امن ترین کشور ها است؛ اما در سال های اخیر پیشرفت های قابل توجهی در چندین شاخص صورت گرفته است. تعداد افراد کشته شده در اثر جنگ های داخلی که در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۸ هزار تن بود، در سال ۲۰۲۳ به تنها ۳۵۰ تن کاهش یافته است. افغانستان دیگر در میان کشورهای آسیب دیده از تروریزم نیست.»

بر اساس این گزارش، افغانستان، اوکراین و کوریایی شمالی به دلیل جنگ ها و خشونت ها بیشترین بهای اقتصادی را پرداخته اند، که به دلیل آن، به تولید ناخالص سالانه کشور ۵۳.۲ خساره وارد شده است که حدود ۳۴ درصد می‌شود.

تحلیلگران امور نظامی، یافته های این انستیتیوت را از نظر کاهش تلفات تحسین می‌کنند، اما از نظر امنیتی، افغانستان را در فهرست کشورهای کم امنیت دور از واقعیت می‌دانند.

عزیز معارج؛ تحلیلگر نظامی می‌گوید: «امروز، به ویژه از ماه اگست سال ۲۰۲۱، هم افغانستانی ها و هم جهان می ببینند که افغانستان امن است، جنگ نیست، کشتار و ضرب و شتم وجود ندارد. پس این انستیتیوت بر اساس چه آماری، بر اساس چه تحقیقاتی و بر اساسی چی این را می‌گوید؟ آیا آنها به افغانستان آمدند؟ در روستاها و شهرها گشته اند؟ آیا از مردم پرسیده اند؟ آیا شرایط را از نزدیک دیده اند؟»

برخی در این گزارش از نظر امنیتی از جایگاه افغانستان انتقاد می‌کنند و می‌افزایند که چنین ارزیابی ها از سوی برخی کشورهای مشخص انجام می‌شود که هدف آن نشان دادن وضعیت معکوس کشورهاست.

هر چند حکومت طالبان به یافته‌های این انستیتیوت پاسخی نداده، اما پیش از این چنین گزارش‌ها را رد کرده و وضعیت امنیتی کشور را در این چند سال اخیر بی سابقه خوانده است.

این در حالی است که این انستیتیوت برای سیزدهمین بار متوالی ایسلند را آرام ترین کشور جهان می‌داند که پس از آن به ترتیب ایرلند، اتریش، نیوزیلند و سنگاپور جایگاه های دوم، سوم، چهارم را از آن خود کرده اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟