افزایش شمار پناه‌جویان در پاکستان پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان

  • انتشار: ۱۳ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: اخبار مهاجرینتیتر 2
  • شناسه مطلب: 186191

سید معزشاه، یک عضو کمیسیون حقوق بشر پاکستان گفته که از زمان تسلط دوباره طالبان بر افغانستان در سال ۲۰۲۱، پاکستان گواه افزایش شمار پناه‌جویان افغانستانی از ۱.۴۴ میلیون به ۲.۱۸ میلیون تن بوده است.

معزشاه روز سه‌شنبه، ۱۲ سرطان، در نشستی که از سوی موسسه مطالعات منطقه‌ای (IRS) در پاکستان برگزار شده بود گفته که اسلام‌آباد به سیاست اخراج پناه‌جویان افغانستانی از این کشور روی آورده است.

وی افزوده است: «بسیاری از پناه‌جویان افغانستانی می‌خواهند در پاکستان کار کنند و در این‌جا مستقر شوند، زیرا زنده‌گی خود را در این کشور تثبیت کرده‌اند و نسبت به افغانستان با پاکستان ارتباط مستحکم‌تر دارند.»

این عضو کمیسیون حقوق بشر پاکستان تصریح کرده است که براساس قوانین بین‌المللی، از حقوق پناهنده‌گی و کار افغانستانی ها در این کشور حمایت می‌کند.

شوذاب مجید، از کارشناسان حل منازعات نیز در این نشست خاطرنشان کرده که پاکستان از سال ۱۹۹۶ بدون کمک خارجی، پناه‌جویان افغانستانی را مدیریت کرده که به باور وی، سبب ایجاد فشار بر اقتصاد این کشور شده است.

بربنیاد گزارش دنیوز اینترنشنال، مجید به دولت پاکستان پیشنهاد کرده است که فراهم کردن فرصت‌های کاری برای پناه‌جویان افغانستانی می‌تواند، به کاهش بار اقتصادی این کشور کمک کنند.

در همین حال، جنرال آصف یاسین مالک، وزیر دفاع سابق پاکستان گفته است که برای بازگشت پناه‌جویان افغانستانی به کشورشان، اسلام‌آباد باید از «راه‌های سیاسی برنامه‌ریزی‌شده» و فوری در همکاری با کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهنده‌گان و طالبان اقدام کند.

از جانبی، جوهر سلیم، رییس مطالعات منطقه‌ای پاکستان در این میزگرد اذعان کرده که بازگشت امن پناه‌جویان افغانستانی به کشورشان تضمین‌کننده امنیت شهروندان پاکستانی است.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که چند روز پیش شبکه الجزیره آز آغاز مرحله دوم اخراج پناه‌جویان افغانستانی بدون مدرک از پاکستان خبر داده بود.

قرار است در این مرحله حدود ۸۰۰ هزار پناه‌جوی افغانستانی بدون اسناد از پاکستان اخراج شوند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟