افزایش تنش میان کانادا و هند؛ ترودو: هند «اشتباه بزرگی» کرده است

  • انتشار: ۲۶ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 198767

جاستین ترودو،‌ نخست وزیر کانادا پس از بالاگرفتن دوباره تنش میان هند و کانادا،‌ گفت که اگر دولت هند در ماجرای کشتن یک رهبر جدایی طلب سیک در خاک کانادا دست دارد،‌ دولتش نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد وهمتای هندی خود را به انجام «اشتباه بزرگی» متهم کرد.

اظهارات آقای ترودو، دو روز پس از آن مطرح می‌شود که پلیس کانادا، مقام‌های دولت هند از جمله چند دیپلمات آن کشور را به دست داشتن در «قتل،‌ اخاذی و اعمال خشونت بر علیه مخالفان هند» در خاک کانادا متهم کردند.

در مقابل هند اعلام کرد که یک دیپلمات ارشد خود را به همراه چند تن دیگر از کارکنان سفارت هند، از کانادا فراخوانده و آنها را از آن کشور خارج کرده است.

هند همچنین اعلام کرد که شش دیپلمات ارشد کانادایی را اخراج کرده است اما کانادا گفت که در اقدامی متقابل دیپلمات‌های خود را فراخوانده است.

وزارت خارجه هند همه اتهام‌ها را رد کرده ومی‌گوید که اینها بخشی از برنامه سیاسی جاستین ترودو است.

روز چهارشنبه ۱۶ اکتبر هند بار دیگر با لحن تندی، رفتار جاستین ترودو را «بی‌خردانه» خواند.

راندیر جیسوال،‌ سخنگوی وزارت خارجه هند در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «کانادا برای اتهامات جدی که علیه هند و دیپلمات‌های هندی مطرح کرده است، هیچ مدرکی ارائه نداده است.»

او گفت: «مسئولیت تمام خساراتی که این رفتار خصمانه به روابط هند و کانادا وارد کرده است فقط بر عهده جاستین ترودو،‌ نخست وزیر کاناداست.»

تیرگی روابط دو کشور از یک سال پیش آِغاز شد، پیش از انتشار گزارش رسمی، آقای ترودو گفته بود، کانادا «شواهد معتبری» در دست دارد که دولت هند با عوامل ترور، هاردیپ سینگ نیجار، از رهبران سیک‌ها ارتباط دارد.

به گفته آقای ترودو،‌ او اواخر تابستان گذشته در جریان این قتل قرار گرفت که در خاک کانادا انجام شد و اطلاعاتی دریافت کرد که «به طرز باورنکردنی» نشان می‌داد دولت هند در این قتل دست داشته است.

آقای ترودو تاکید کرد که کانادا باید هر نوع نقض تمامیت ارضی خود را و حاکمیت قوانین بین‌المللی را در آن جدی بگیرد.

هند در مقابل با رد تمامی اتهامات، آقای ترودو را متهم کرد که جامعه بزرگ سیک‌های کانادا را برای منافع سیاسی مورد حمایت قرار می‌دهد تا در انتخابات از آرای آنها استفاده کند.

هاردیپ سینگ نیجار، از رهبران سیک‌ها روز ۱۸ ژوئن سال گذشته (۲۰۲۳) در بیرون یک معبد در شهر سوری که جمعیت بزرگی از جامعه مهاجران هندی کانادا را در خود جای داده است به ضرب گلوله دو مرد مسلح که نقاب زده بودند، کشته شد.

او که شهروند کانادا بود، برای ایجاد یک دولت مستقل برای سیک‌های هند به طور آشکار فعالیت می‌کرد.

پلیس کانادا از آن زمان چهار شهروند هندی را در ارتباط با قتل آقای نیجار متهم کرده است.

آقای ترودو گفت که امیدوار بود که بتواند «به شکلی مسئولانه» این مساله را حل کند که به روابط دو جانبه با یک شریک تجاری مهمش صدمه نزند اما مقامات هندی درخواست‌های کانادا برای کمک به تحقیقات را رد کردند.

او گفت که «روشن بود که رویکرد دولت هند انتقاد از ما و حاکمیت دموکراسی بود.»

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟