اعتراف بنیان‌گذار ویکی‌لیکس به نقض قانون جاسوسی امریکا

  • انتشار: ۶ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 185737

جولیان آسانژ، بنیان‌گذار وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس در دادگاه جزیره «سایپان» امریکا به نقض قانون جاسوسی ایالات متحده اعتراف کرده است.

یکی از قاضی‌های این دادگاه محلی که نامی از وی در گزارش برده نشده، روز سه‌شنبه، ۲۵ جون، گفته است که براساس پرونده‌های موجود، آسانژ ۵۲ ساله پیش از آزادی به یک اتهام برای به دست آوردن و افشای اسناد محرمانه امریکا موافقت کرده بود.

به گفته دادستان‌ها، قلمرو ایالات متحده در غرب اقیانوس آرام به دلیل مخالفت آسانژ با سفر به سرزمین اصلی امریکا و نزدیکی آن به استرالیا برای محاکمه وی انتخاب شده است.

دادستان‌های ایالات متحده گفته‌اند که اگر قاضی درخواست آسانژ را تایید کند، بنیان‌گذار ویکی‌لیکس به خانه‌اش در استرالیا باز خواهد گشت.

قرار است آسانژ به ۶۲ ماه از دوران محکومیت خود در این جلسه قضایی محکوم شود.

بربنیاد گزارش رویترز، حامیان بنیان‌گذار ویکی‌لیکس گفته‌اند که وی قربانی افشای اشتباهات و جنایات احتمالی ایالات متحده، از جمله در درگیری‌های افغانستان و عراق شده است.

واشنگتن گفته است که انتشار این اسناد محرمانه جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازد.

گفتنی است که آسانژ استرالیایی‌الاصل پیش از این بیش از پنج سال را در یک زندان با امنیت بالا در بریتانیا و هفت سال دیگر را در سفارت اکوادور در لندن به اتهام ارتکاب جنایات «جنسی» سپری کرده بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟