اشتراک‌کننده نشست سازمان ملل با زنان در دوحه: از تعامل با طالبان استقبال می‌کنم

  • انتشار: ۱۴ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 186297

مدینه محبوبی، یک تن از زنانی که زیر نام فعال مدنی در نشست حاشیه‌ای سازمان ملل متحد با زنان پس از شست سوم دوحه شرکت کرده، گفته است که از تعامل با طالبان استقبال می‌کند.

محبوبی روز چهارشنبه، ۱۳ سرطان، در برگه ایکس نوشته است که سخنرانی در این نشست برایش افتخار بود.

او افزوده است: «من از اقدامات انجام شده در جهت ارتقای گفت‌وگو و تعامل با [طالبان] که بر زنده‌گی میلیون‌ها تن در افغانستان تأثیر می‌گذارد، استقبال می‌کنم. ما باید بخشی از راه‌حل باشیم نه بخشی از مشکل.»

وی اضافه کرده است که باید جهت‌گیری استراتژیک برای این تلاش‌های تعامل وجود داشته باشد و جامعه بین‌المللی باید استراتژی و منابع خود را با این تلاش‌های تعامل هماهنگ کند.

او علاوه کرده است: «البته [طالبان] برای تحصیل و کار زنان محدودیت‌هایی ایجاد کرده‌اند. ما هرگز در این مورد سکوت نکرده‌ایم، چه رسد به دفاع از آن‌ها، اما سوال این است که آیا اعمال محدودیت و تحریم از سوی جامعه بین‌المللی در خدمت کاهش آلام مردم خواهد بود؟»

محبوبی تصریح کرده است که تعامل و گفت‌وگو برای یک راه‌حل مسالمت‌آمیز بسیار مهم است و جامعه بین‌المللی باید به بررسی هر راه ممکن برای تعامل با طالبان و رسیده‌گی به بحرانی که افغانستانی ها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، ادامه دهد.

به گفته وی، مسایل تحصیلی و حقوق بشری دختران باید از برنامه‌های سیاسی دولت فراگیر جدا شود و موضوع آموزش دختران و حقوق بشر نباید برای تغذیه در برنامه‌های سیاسی گروه‌های خاص ابزاری و سیاسی شود.

این در حالی است که سازمان ملل متحد از زنان در نشست سوم دوحه دعوت نکرد و این موضوع واکنش‌هایی را در پی داشت.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان امروز طی نشست خبری پس از نشست دوحه گفت که آموزش دختران موضوع داخلی افغانستان است و جهان نباید آن را بهانه‌ای برای مداخله در امور داخلی این گروه قرار دهد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟