اسپانیا به شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی می‌پیوندد

  • انتشار: ۱۷ جوزا ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 183948

وزیر امور خارجه اسپانیا اعلام کرد که مقامات این کشور تصمیم گرفتند به پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم اسرائیل به دیوان بین‌المللی دادگستری سازمان ملل متحد بپیوندند.

به گزارش از خبرگزاری تاس، خوسه مانوئل آلبارس به خبرنگاران گفت: «اسپانیا قرار است به پرونده دیوان بین‌المللی دادگستری سازمان ملل بپیوندد که توسط آفریقای جنوبی در مورد وضعیت غزه [علیه رژیم صهیونیستی] ثبت شده است.»

دولت اسپانیا پیشتر طی تصمیمی که توسط شورای وزیران اتخاذ شد، کشور فلسطین را به طور رسمی به رسمیت شناخت.

وزیر خارجه اسپانیا اوایل خرداد ماه نیز درپی صدور حکم از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری واقع در شهر لاهه هلند در خصوص توقف فوری حملات اسرائیل به رفح اعلام کرده بود که حکم دادگاه لاهه الزام‌آور است و همه باید از آن پیروی کنند.

لازم به ذکر است که دیوان بین المللی دادگستری واقع در شهر لاهه هلند با ۱۳ رأی موافق و ۲ رأی مخالف حکم توقف فوری عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح را صادر کرد و بازگشایی گذرگاه رفح را برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه خواستار شد.

اسپانیا این روزها نقش رهبری اروپا را بر عهده گرفته است و شرکای خود را برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین هماهنگ می‌کند.

پیشتر آفریقای جنوبی شکایتی علیه رژیم صهیونیستی به دلیل نقض کنوانسیون نسل‌کشی به دیوان بین‌المللی دادگستری در شهر لاهه هلند ارایه کرده‌ بود.

دیوان بین‌المللی دادگستری در ماه ژانویه طی حکمی به رژیم صهیونیستی دستور داده بود تا تمام تلاش خود را برای جلوگیری از انجام نسل ‌کشی به عمل آورده و امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه را فراهم کند. با این حال، دیوان از صدور دستور آتش‌بس خودداری کرده بود.

آراء دیوان بین‌المللی دادگستری به عنوان بازوی قضایی سازمان ملل از نظر قانونی لازم‌الاجرا است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟