استقبال طالبان از نشست چهارجانبه کشورهای منطقه در مورد افغانستان

  • انتشار: ۷ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 195790

حمدالله فطرت؛ معاون سخنگوی طالبان ضمن استقبال از نشست چهار جانبه کشورهای منطقه درباره افغانستان، اعلام کرده که این گروه گفتگوی اخیر روسیه، چین، پاکستان و ایران را مثبت می‌داند.

حمدالله فطرت؛ معاون سخنگوی طالبان امروز شنبه، ۷ میزان اعلام کرده: «ما مواضع مثبت روسیه، چین، پاکستان و ایران را که گفتگو با امارت اسلامی را راه‌حلی سیاسی خوانده‌اند، تأیید و استقبال می‌کنیم.»

او افزوده که «واقعیت این است که گفتگوهای سیاسی بین کشورها راه را برای تعاملات سیاسی مثبت هموار می‌کند».

این سخنگوی طالبان بیان کرده: «ما به تعاملات سیاسی سازنده از طریق گفت‌وگو باور داریم. همان‌طور که با کشورهای منطقه روابط مثبتی داریم، می‌خواهیم روابط سیاسی و اقتصادی را با سایر کشورهای جهان نیز توسعه دهیم.»

وزیران امور خارجه‌ روسیه، چین، ایران و وزیر دفاع پاکستان در حاشیه هفتادونهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره‌ی افغانستان گفتگو کردند.

پیشتر وزارت خارجه‌ ایران نیز اعلام کرد که این نشست به ریاست سید عباس عراقچی؛ وزیر امور خارجه‌ این کشور و حضور وانگ یی؛ وزیر امور خارجه‌ چین، سرگئی لاوروف؛ وزیر امور خارجه‌ روسیه و خواجه‌ محمد آصف؛ وزیر دفاع پاکستان برگزار شده است.

وزیر خارجه ایران در این نشست با وزیران خارجه روسیه، چین و وزیر دفاع پاکستان گفته است گروه‌های تروریستی مانند داعش و القاعده نه تنها مردم افغانستان، بلکه امنیت منطقه را تهدید می‌کنند.

عراقچی همچنین گفته که کشورهای همسایه اجازه نمی‌دهند تروریزم و افراط‌گرایی در افغانستان رشد کند.

وزارت خارجه ایران گفته که این نشست با صدور بیانیه‌ای با ۱۹ بند خاتمه یافت.
کشورهای شرکت کننده تاکنون این بیانیه را منتشر نکرده‌اند.

وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرده است که طرفین در این نشست رویکردهای خود را در مورد حل و فصل مسائل افغانستان مقایسه کردند و تأکید کردند که هیچ بدیلی برای ایجاد روابط و مشارکت با مقامات فعلی افغانستان (طالبان) وجود ندارد.

براساس اعلامیه‌ای وزارت خارجه ایران، وزیر خارجه این کشور در این نشست از حضور بیست ساله امریکا و ناتو در افغانستان انتقاد کرده و وضعیت کنونی در افغانستان را ناشی از خروج «شرم‌آور» امریکا و متحدانش دانسته است.

عباس قراقچی گفته امریکا و متحدانش با خروج از افغانستان در سال ۲۰۲۱ «تمام آشفتگی‌ها را برای افغانستان و همسایگانش به جا گذاشتند.»

او افزوده است که امریکا و ناتو مسئول بسیاری از مشکلاتی هستند که افغانستان و همسایگانش اکنون با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

او تاکید کرده است که گروه‌های تروریستی، به‌ویژه شاخه‌های داعش، در حال سوءاستفاده از وضعیت فعلی برای نفوذ بیشتر هستند.

عراقچی با تأکید بر ضرورت همکاری با طالبان برای مبارزه با تروریزم، افزود: «ما باید همکاری‌های خود را در زمینه مبارزه با تروریزم تقویت کنیم و جبهه‌ای متحد علیه این نیروهای مخرب تشکیل دهیم. پیام ما باید روشن باشد: تروریزم در افغانستان و منطقه ما جایی ندارد.»

وزیر خارجه ایران گفته که بیش از شش میلیون افغانستانی در ایران حضور دارند و جمهوری اسلامی تحت تأثیر شدید جریان پناهندگان و مهاجران غیرقانونی قرار گرفته است.

او تاکید کرده است که با تسلط طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱، مهاجرت گسترده از افغانستان فشار عظیمی بر ایران وارد کرده است.

عراقچی ادعا کرده است که ایران سالانه بیش از ۱۰ میلیارد دالر برای تأمین نیازهای مهاجران افغانستانی در این کشور هزینه می‌کند.

او از جامعه بین‌المللی خواست از کشورهای میزبان مهاجرین مانند ایران به طور مستمر حمایت کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟