استرالیا محدودیت‌های طالبان بر زنان افغانستان را محکوم کرد

  • انتشار: ۴ سنبله ۱۴۰۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 192038

در ادامه واکنش‌های بین‌المللی به قانون امر به معروف طالبان، پنی وانگ؛ وزیر امور خارجه استرالیا اعلام کرد که تلاش‌های طالبان برای خاموش کردن صدای زنان و دختران افغانستان را محکوم می‌کند.

خانم وانگ روز شنبه، ۳ سنبله، با نشر پیامی در برگه ایکس خود گفته است که استرالیا در کنار زنان و دختران افغانستان ایستاده و از حقوق آنان حمایت می‌کند.

او به قانون جدید امر به معروف طالبان که صدا و دیده‌شدن صورت زنان در فضاهای عمومی را منع کرده، اشاره کرده و اقدامات محدودکننده طالبان علیه زنان را محکوم کرده‌است.

همزمان رزا اتونبایوا؛ رییس دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در واکنش به قانون توشیح‌شده جدید طالبان تحت عنوان «قانون امر به معروف و نهی از منکر» گفته است که این قانون «ساختار اجرایی خودسرانه» است.

او در بیانیه‌ای گفته است: «این یک چشم انداز ناراحت‌کننده برای آینده افغانستان است. جایی که بازرسان اخلاقی (امر به معروف طالبان) دارای اختیارات برای تهدید و بازداشت هر کسی بر اساس فهرست‌های گسترده و گاه مبهم تخلفات هستند».

به گفته او، محدودیت‌های جدید در قانون توشیح‌شده طالبان، غیرقابل تحمل است و حقوق زنان و دختران افغانستان را نقض می‌کند؛ تا حدی که بر اساس این قانون زن نباید در بیرون از خانه حرف بزند.

در بیانیه یوناما آمده است: «این متن (قانون توشیح شده طالبان) با نادیده‌گرفتن تنوع کامل جوامع مذهبی افغانستان، تاثیرات نگران‌کننده‌ای بر آزادی‌های مذهبی دارد و محدودیت‌های بیش‌تری بر کار روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها ایجاد می‌کند».

یوناما می‌گوید اکنون در حال مطالعه این قانون جدید توشیح شده از سوی طالبان است و همچنین این نهاد از طالبان خواسته است که در زمینه توضیح بدهند.

در قانون جدید امر به معروف طالبان که روز چهارشنبه از سوی وزارت عدلیه این گروه منتشر شد، صدا، بدن و صورت زنان از بحث‌های کلیدی است و تأکید شده است که پخش صدای زنان حتی اگر تلاوت قرآن باشد ممنوع است. در این قانون پوشاندن تمام بدن زنان لازمی دانسته شده و گفته شده است که صدای زنان، جزء عورت است.

مطابق این قانون لباس زنان نباید کوتاه، نازک و چسپ باشد و زنان هنگام بیرون‌رفتن از خانه باید صورت، صدا و بدن خود را بپوشانند.

در این قانون محدودیت‌های گسترده بر ظاهر مردان نیز وضع شده، از جمله آنان را از تراشیدن و کوتاه‌کردن ریش و ورزش با لباس چسپ و کوتاه منع کرده است. طالبان همچنین شنیدن موسیقی و تماشای فیلم و عکس جانداران را در کامپیوتر و موبایل منع کرده‌اند.

این گروه برای افرادی که از قانون امر به معروف و نهی از منکر سرپیچی کنند، تعزیرات وضع کرده‌ است.

پیشتر سازمان ملل متحد، وزیر خارجه آلمان، وزیر خارجه بلجیم، نماینده ویژه امریکا و برخی دیگر از کشورها و نهادهای بین‌المللی این قانون نگران‌کننده و ناقض حقوق بشر اعلام کرده بودند. با این حال وزیر امر به معروف طالبان در سخنرانی‌های اخیرش بر تطبیق کامل این قانون تاکید کرده‌است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟