ازبیکستان زمینه صادرات میوه تازه افغانستان به آسیای میانه را فراهم می‌کند

  • انتشار: ۸ سنبله ۱۴۰۳
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 192573

نخست‌وزیر ازبیکستان در دیدار با عبدالغنی برادر؛ معاون اقتصادی طالبان گفته‌است که تاشکند آماده است تا زمینه صادرات میوه تازه افغانستان به کشورهای آسیای میانه را فراهم کند.

ملا برادر صبح امروز پنجشنبه، ۸ سنبله در راس یک هیأت طالبان عازم تاشکند شد تا در مراسم افتتاحیه «مرکز تجارت بین‌المللی ترمذ» شرکت کند. دفتر معاون اقتصادی رییس‌الوزاری طالبان اعلام کرده که او در این سفر به عبدالله عارف‌اف؛ نخست‌وزیر ازبیکستان دیدار کرده‌است.

خبرنامه به نقل از نخست‌وزیر ازبیکستان نوشته که افغانستان جایگاه مهمی در سیاست خارجی تاشکند دارد و کشورش به منظور گسترش روابط تجارتی و ترانزیتی خود با کابل، زمینه را برای صادرات میوه‌های تازه افغانستان به کشورهای آسیای میانه از طریق خاک خود فراهم می‌کند.

طالبان می‌گویند که توسعه شبکه‌ خط‌آهن از حیرتان تا هرات، استخراج گاز، و ساخت دیوارهای استنادی سواحل آمو دریا از جمله دیگر مواردی است که ازبیکستان برای آن اعلام همکاری کرده است.

ملا برادر همچنین در حاشیه مراسم افتتاحیه «مرکز تجارتی بین‌المللی ترمذ» با معاون نخست‌وزیر آذربایجان دیدار کرده و از دولت آن کشور از دولت و سکتور خصوصی آن کشور خواسته که در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند. طالبان گفته‌اند که آذربایجان آماده فعال سازی مجدد مسیر راه لاجورد به منظور گسترش روابط تجارتی خود با افغانستان است.

پس از حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان در سال ۱۴۰۰، ازبیکستان و دیگر کشورهای آسیای میانه روابط نزدیک سیاسی و اقتصادی با طالبان بر قرار کرده‌اند و در چند سال گذشته بارها مقام‌های ارشد طالبان و ازبیکستان به دو کشور سفر کرده‌اند.

با این حال، هنوز ازبیکستان مانند دیگر کشورها، رژیم طالبان در افغانستان را به رسمیت نشناخته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟