اتحاد فعالان حقوق بشر سه نشست درباره افغانستان را ناامیدکننده عنوان کردند

  • انتشار: ۹ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 185947

اتحاد فعالان حقوق بشر در یک بیانیه تصریح کرده‌اند که سه‌ نشست درباره افغانستان از جمله نشست آتی دوحه، ویانا و نشست نیویارک ناامیدکننده است.

در بیانیه‌ای که اتحاد فعالان حقوق بشر روز شنبه، ۹ سرطان، صادر کرده‌اند، نشست سوم دوحه را سفارشی خوانده و گفته‌اند که حضور گروه طالبان در این نشست، اعتبار سازمان ملل را نزد شهروندان افغانستان کم‌رنگ می‌سازد.

در متن این بیانیه آمده است:‌ «دعوت گروه تروریستی طالبان قدم نادرست دیگر در ادامه سیاست تضرع سازمان ملل متحد نسبت به یک گروە تروریستی است. شرایط طالبان برای اشتراک در نشست و پذیرش آن از سوی سازمان ملل نتیجە همین سیاست تضرع بوده که این گروه را به تحقق اهدافش از طریق زورگویی امیدوار ساخته است. ادامە تاکید بر تعامل با طالبان و یا حضور نمایندە این گروه در نشست آینده دوحه، اعتبار سازمان ملل را نزد مردم افغانستان بیشتر از پیش مخدوش خواهد کرد.»

در همین حال، اتحاد فعالان حقوق بشر تصریح کرده‌اند که اشتراک‌کننده‌گان نشست ویانا طالبان را مخالفان سیاسی خود عنوان کرده‌اند؛ در حالی که این گروه «دشمن» مردم افغانستان است. چهارمین نشست ویانا، هفته گذشته با حضور جریان‌های ضد طالبان در شهر ویانا، پایتخت اتریش برگزار شده بود.

در عین حال، این بیانیه سخنان رزا اتونبایوا، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در افغانستان را مبنی براینکه «طالبان از کوه پایین شده‌اند» نقد کرده است. فعالان حقوق بشر بر سطحی‌نگری رزا نسبت به طالبان تاکید کرده و افزوده‌اند که قرار نیست با گروه که از «کوه» پایین شده باشد، مذاکره شود.

رزا اوتونبایوا، رییس یوناما، این سخنان را حدود یک هفته قبل، در آخرین نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره افغانستان بیان کرده بود.

از سوی دیگر، یک شورا موسوم به «شورای جهانی پنجشیریان»، نشست سوم دوحه را تعامل یک‌طرفه سازمان ملل با طالبان عنوان کرده و حضور این گروه را در این نشست محکوم کرده‌اند.

این شورا تاکید کرده است که سازمان ملل به تعامل یک‌طرفه خود با طالبان پایان دهد و این گروه را در مقابل جنایت‌های جنگی و نقض حقوق بشر در افغانستان، پاسخگو بسازد.

با این حال، قرار است سومین نشست دوحه با حضور گروه طالبان تا دو روز دیگر در قطر برگزار شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟