آیا کار حزب الله تمام است؟!

  • انتشار: ۱۰ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: دیدگاه
  • شناسه مطلب: 196377

در سال ۱۳۹۴ ائتلافی به رهبری عربستان با پشتیبانی کامل امریکا، تهاجم همه‌جانبه‌ای را علیه حوثی‌ها در یمن آغاز کرد. همه می‌گفتند کار حوثی‌ها ظرف چهار روز تمام است. در آغاز جنگ، رسانه‌ها، جنگنده‌های اف۱۶ را با غرش خیره کننده، در آسمان نشان می‌دادند. در مقابل در پایین و در روی زمین، یک حوثی را با پای برهنه، کلاشینکفی در شانه و خنجری در کمر به تصویر می‌کشیدند؛ این یعنی اوج اقتدار ائتلاف و نهایت تحقیر و بیچارگی حودثی‌ها. بعد از هشت سال این جنگ نتیجه دل‌خواه را به همراه نداشت. یمن آسیب‌های فراوان دید، گرسنگی و فقر افزایش یافت؛ ولی حوثی‌ها قدرت‌مند شدند و عربستان به‌ناچار، راه مذاکره را در پیش گرفت.
در حوت ۱۴۰۰ روسیه با غرور فراوان جنگی را علیه اوکراین شروع کرد. به این قصد که ظرف سه یا چهار روز دولت دست نشانده‌ای را در کیف، روی کار می‌آورد و با افتخار به خانه بر می‌گردد. بسیاری از کارشناسان می‌گفتند کار اوکراین تمام است. حتا امریکا قصد داشت رئیس جمهور اکراین را نجات بدهد و او را از اکراین خارج کند. الان جنگ می‌رود که وارد سومین سال خود شود؛ اما افتخار روسیه این است که هر روز اعلام می‌کند، چندین پهپاد اوکراین را رهگیری و سرنگون کرده است!
سیزده روز پیش، در یک اقدام پیچیده‌ی اطلاعاتی، اسرائیل پیجرهای ح‌زب‌ا… را منفجرد کرد و ارتباطات ح‌زب‌ا… را مختل کرد. تقریبا ده روز پس از آن واقعه بهت‌آور و گیج کننده، اسرائیل، دبیر کل ح‌زب‌ا… و فرماندهان ارشد آن را ترور کرد. اینک سخن از ورود زمینی ارتش اسرائیل به لبنان است. همه می‌گویند کار ح‌زب‌ا… تمام است.
حقیقت این است که ضربه‌های سهمگین و بی‌سابقه‌ای به پیکر ح‌زب‌ا… وارد شده است. حقیقت این است که اسرائیل از نظر تکنولوژی و اطلاعاتی دارای برتری مطلق است و از سوی قدرت برتر دنیا پشتیبانی می‌شود؛ اما ح‌زب‌ا… زنده است؛ کار ح‌زب‌ا… هرگز تمام نیست و هرگز تمام نخواهد شد. برای این‌که ح‌زب‌ا… یک فکر و یک نیروی مردمی است و صد هزار رزمنده‌ی کم‌نظیر در اختیار دارد. ح‌زب‌ا… می‌تواند زخم‌هایش را ترمیم کند. ح‌زب‌ا… می‌تواند نفوذی‌ها را پیدا کند. به صورت قطع ح‌زب‌ا… قادر خواهد بود ساختار خودش را بازسازی کند.
اسرائیل ترور، تهاجم و تجاوز را آغاز کرده و پیروزهای چشم‌گیری نیز بدست آورده است، بنابراین، احساس می‌کند یک فرصت تاریخی برای اسرائیل به وجود آمده است؛ باوجود این باید گفت، اسرائیل نمی‌تواند، این جنگ را به دل‌خواه خود، به‌پایان ببرد. وقتی اسرائیل در یک سال تمام نتوانست است، از پس گروه کوچک حماس در یک منطقه محاصره شده، برآید؛ ح‌زب‌ا… که جای خود را دارد.
در نهایت چیزی که باید گفت این است که راه‌حل خاورمیانه، جنگ، ماجراجویی و ترور نیست. راه‌حل خاورمیانه‌، صلح عادلانه‌ای است که در آن حقوق همه‌ی اقوام، طوایف و پیروان همه‌ی ادیان حفظ شود.

دکتر سید جواد سجادی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟